Twoja przeglądarka nie jest wspierana przez ZSMOPL i niektóre funkcje mogą działać niepoprawnie.
Zalecamy skorzystanie z aktualnie wspieranej wersji przeglądarki Chrome lub Firefox
Historia zmian w systemie ZSMOPL
Link do ostatniej wersji specyfikacji komunikatów:
Wdrożenie walidacji miejsca dostawy dla Komunikatu planowania dostaw.
ZMIANY W WERSJI 1.29.1
Dodano walidację dla danych drugiej stronie transakcji TROS61 - Podano dane osobowe w danych podmiotu druga strona
Zaipmlementowano funkcjonalności poprawiające bezpieczeństwo systemu ZSMOPL.
ZMIANY W WERSJI 1.29.0
Dodanie miejsca planowanej dostawy w module 'Planowanie dostaw' dla Podmiotów Odpowiedzialnych
Dodanie nowych walidacji oraz błędów i ostrzeżeń dla Planu dostaw
ZMIANY W WERSJI 1.28.1
Dodanie możliwości odebrania uprawnień użytkownikowi
Poprawa błędów
ZMIANY W WERSJI 1.28.0
Usunięcie linku „Decyzje GIF o sprzeciwie do wywozu lub zbycia” ze strony głównej ZSMOPL
Dodanie nowej reguły - ostrzeżenie TROS60 „Zakład leczniczy wskazany w transakcji jako podmiot drugiej strony aktualnie w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą nie posiada statusu "Aktywny”
Dodanie nowej reguły-błąd TROS59 „Nie podano numeru dokumentu źródłowego”
Poprawa błędów
ZMIANY W WERSJI 1.27.1
Opublikowanie deklaracji dostępności dla systemu ZSMOPL
Dodanie walidacji TROSPOZ44 dla transakcji STN w przypadku, gdy podano w niej pozycję transakcji bez stanów
Poprawa walidacji TROSPOZ83 – rozróżnienie serii produktu
Poprawa walidacji TROSPOZ85 – rozróżnienie serii produktu
Wyłączenie walidacji TROSPOZ75 dla transakcji STN
Poprawa błędów
ZMIANY W WERSJI 1.27.0
Uporządkowano podziału aptek na ogólne i szpitalne na wniosku o rejestrację i zmianę struktury podmiotu
Zautomatyzowano aktualizację danych podmiotu leczniczego na podstawie zmian w rejestrze RPWDL
Ustalono limity zgłoszeń braków dla pojedynczego produktu w ramach jednego komunikatu zgłoszeń braków. Utworzono ostrzeżenie TRZB8 "Przekroczono limit ilości zgłoszenia braków dla produktu"
Ustalono limity zgłoszeń braków zgłaszanych przez portal ZSMOPL
Usunięto możliwość dodawania załączników na wniosku o założenie konta w ZSMOPL
Poprawiono błędy
ZMIANY W WERSJI 1.26.1
Dodano transakcję STN
Dodano regułę KM9 odrzucającą komunikat, w którym transakcja STN wystąpiła więcej niż raz lub nie była ostatnią transakcją w komunikacie
Dodano regułę TROSPOZ83 odrzucającą komunikat, w którym użyto transakcji STN nie podając w niej stanów wszystkich produktów z wcześniejszych transakcji
Dodano nowe ostrzeżenie TROSPOZ84 - "W pozycji transakcji podano informację o stanach magazynowych, która nie była wymagana przy wykorzystaniu transakcji STN"
Dodano nowe ostrzeżenie TROSPOZ85 - "Podano stany magazynowe produktu, który nie występuje w żadnej transakcji".
Wyłączono walidację TROSPOZ44 w przypadku przesłania transakcji STN
Dodano nowe ostrzeżenia TROS58 - "Zwolnienie serii do obrotu może być zgłoszone wyłącznie przez podmiot odpowiedzialny."
Wprowadzono obowiązek podawania numeru dokumentu źródłowego transakcji w komunikacie obrotów i stanów
Poprawiono błędy
ZMIANY W WERSJI 1.26.0
Zoptymalizowano formularz zgłoszenia braków
Dodano możliwość przesłania pustego planu dostaw z poziomu portalu
Dodano na formularzu zgłoszenia braków informację o kategorii dostępności produktu
Dodano ostrzeżenie o treści "Produkty o kategorii dostępności OTC nie podlegają obowiązkowi zgłaszania braku" w przypadku próby zgłoszenia poprzez portal braku produktu o kategorii dostępności OTC.
Poprawiono błędy
ZMIANY W WERSJI 1.25.0
Dodanie nowego ostrzeżenia TROS56 – „Apteka wskazana w transakcji jako kontrahent aktualnie w Rejestrze Aptek nie posiada statusu aktywna”
Dodanie nowego ostrzeżenia TROS57 – „Hurtownia wskazana w transakcji jako kontrahent aktualnie w Rejestrze Hurtowni Farmaceutycznych nie posiada statusu aktywna”
Dodanie nowego ostrzeżenia TRZB7 – "Produkty o kategorii OTC nie podlegają obowiązkowi zgłaszania braków"
Poprawa mechanizmu dodawania deklaracji dostaw w przypadku wyboru produktu z wcześniejszej deklaracji
Poprawa mechanizmu usuwania uprawnień po dezaktywacji konta
Optymalizacja wyświetlania zgłoszeń braków
ZMIANY W WERSJI 1.24.0
Dodanie nowego ostrzeżenia TROSPOZ81 „Data wygaszenia ważności pozwolenia jest starsza niż 3 lata",
Dodanie nowego ostrzeżenia TROSPOZ82 „Podany kod GTIN należy do produktu weterynaryjnego, który nie podlega raportowaniu do ZSMOPL”,
Dodanie nowego ostrzeżenia TROS55 „Raportujący i kontrahent to ten sam podmiot”,
Dodanie reguły TRZB6 "Data wystąpienia braku wcześniejsza niż 7 dni",
Dodanie informacji o dacie wygaszenia produktu i rodzaju produktu leczniczego.
ZMIANY W WERSJI 1.23.0
Zmiana w zakresie sposobu raportowania planów dostaw. Dostawy będą raportowane z dokładnością do miesiąca, a nie do tygodnia.
Dodanie nowego ostrzeżenia TROSPOZ80 w przypadku, gdy podano stan serii produktu przekraczający dozwolony limit. Limit dla aptek: 10 000. Limit dla hurtowni i podmiotów odpowiedzialnych: 200 000.
Modyfikacja ostrzeżenia TROSPOZ79, aby pojawiało się w przypadku, gdy rok wystawienia zapotrzebowania na import docelowy jest starszy niż 2 lata.
Numer NIP pobierany będzie z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL).
Dodanie możliwości raportowania numeru NIP kontrahenta zamiast numeru REGON kontrahenta.
ZMIANY W WERSJI 1.22.0
Na stronie startowej ZSMOPL został dodany link do decyzji GIF o sprzeciwie wywozu lub zbycia.
ZMIANY W WERSJI 1.21.0
Reguła TROS24 dotycząca braku elementu < rodzajDokZrodlSprz > została wyłączona. Element ten będzie niewymagany, utrzymywany tylko w celu zgodności z poprzednią wersją systemu.
ZMIANY W WERSJI 1.20.0
Dodano nowe ostrzeżenie KM8 w przypadku próby wycofania komunikatu wycofanego lub błędnego.
Dodano nowe ostrzeżenie TROSPOZ79 w przypadku gdy rok wystawienia zapotrzebowania na import docelowy jest starszy niż 1 rok.
Rozszerzono informacje przekazywane w wartości błędnej w TROS50 „Data transakcji nie jest zgodna z datą komunikatu.”. Nowe wartości to: <dataCzasTransakcji> i <dataKomunikatu>.
Dodano możliwość filtrowania komunikatów na zakładce Komunikaty po aktualnym statusie apteki lub hurtowni.
ZMIANY W WERSJI 1.19.0
Dodano możliwość podania w zgłoszeniu braku informacji o przyczynie braku, zarówno na portalu jak w komunikacieZB – nowy opcjonalny element .
Dodano nową regułę TROSPOZ78 dot. daty ważności serii.
Skrócono opisy transakcji PM+ i WM-. Transakcje te nie będą już przeznaczone na potrzeby składowania zleconego. Składowanie należy raportować jako standardowe transakcje wydania i przyjęcia magazynowego. W okresie przejściowym transakcje PM+ i WM- użyte na potrzeby składowania zleconego nie będą odrzucane. Koniec okresu przejściowego nie został jeszcze wyznaczony.
Skrócono opis transakcji WUI.
Dodano możliwość wyszukiwania po ID apteki, hurtowni i podmiotu leczniczego na ekranie wypełniania wniosku.
Poprawiono aktualizację danych apteki, hurtowni i podmiotu leczniczego w przypadku aktualizacji danych w rejestrze źródłowym.
Poprawiono szereg innych drobnych błędów.
ZMIANY W WERSJI 1.18.0
Nowa reguła TROS54 weryfikująca poprawność podanego NIP.
Wyłączono możliwość zgłaszania wznowień, wstrzymań i zakończeń dostaw zarówno z poziomu portalu jak i na poziomie XSD
Zmiany w XSD: zmieniono typ decimal (18,4) na decimal (18,5)
Nowy rodzaj transakcji – PRO, Przyjęcie zwrotu z oddziału szpitalnego – transakcja wewnętrzna
Nowy rodzaj transakcji – INW, Inwentaryzacja – transakcja wewnętrzna, docelowo zastąpi transakcje IR+, IR-
Wdrożono SHA256 w podpisach komunikatów zwrotnych
Wprowadzono poprawkę w regule KM4 umożliwiającą ponowne przesłanie komunikatu, który został omyłkowo wycofany
Uproszczenie transakcji obrotu:
W miejsce transakcji:
ZKU Kupno (od podmiotu z Polski)
ZPR Przywóz (od podmiotu z UE)
ZIM Import (od podmiotu spoza UE)
Wprowadza się jedną:
ZKU Kupno
W miejsce transakcji:
SPR Sprzedaż (do podmiotu z Polski)
SWY Wywóz (do podmiotu z UE)
SEK Eksport (do podmiotu spoza UE)
Wprowadza się jedną:
SPR Sprzedaż
W miejsce transakcji:
PKU Przyjęcie mag. od podmiotu z Polski
PPR Przyjęcie mag. od podmiotu z UE
PIM Przyjęcie mag. od podmiotu spoza UE
Wprowadza się jedną:
PKU Przyjęcie magazynowe
Wprowadza się jedną:
WPR Wydanie mag. do podmiotu z Polski
WWY Wydanie mag. do podmiotu z UE
WEK Wydanie mag. do podmiotu spoza UE
Wprowadza się jedną:
WPR Wydanie magazynowe
Dotychczasowe transakcje będą nadal przyjmowane w okresie przejściowym. Termin zakończenia okresu przejściowego nie został jeszcze określony.
ZMIANY W WERSJI 1.17.0
Nowa reguła TROS53 weryfikująca unikalność lp pozycji.
Poprawka opisu reguły KM5 weryfikującej unikalność lp transakcji.
Nowe reguły TRZB4 i TRPD12 odrzucające komunikaty z transakcjami z przyszłości.
Zmiana wagi reguły TROSPOZ34 dot. numeru zapotrzebowania z ostrzeżenia na błąd.
Poprawka w opisie reguły TROS11 dot. adresu podmiotu, z którym zawierana jest transakcja.
Zmiana działania reguły TROS52 na odrzucanie komunikatów sprzed 1 kwietnia.
Dodanie reguł TRZB5 i TRPD13 odrzucających komunikaty sprzed 1 kwietnia.
Dodano usługę getStan umożliwiającą pobranie przez podmiot informacji o własnych stanach magazynowych przechowywanych w ZSMOPL.
Usprawniono obsługę błędu KM1 – komunikat będzie widoczny na koncie podmiotu, jeśli identyfikatory podmiotu i identyfikatory MPD będą poprawne.
Przeniesiono informację o wersji systemu na górną belkę. Wersja będzie widoczna na każdym ekranie.
Skrócono opisy niektórych transakcji.
Wprowadzono zmianę w regule TROS49. Regułę podzielono na 2 reguły:
TROS51: "Data korygowanej transakcji nie może być datą przyszłą."
TROS49: "Data korekty musi być późniejsza niż data transakcji korygowanej."
Dodano regułę KM7: "Przekroczono termin 7 dni na korektę komunikatu."
Dodano regułę TROS52 odrzucającą komunikaty z transakcjami sprzed 19 marca 2019.
Wprowadzono, w ramach TROS9 i TROS11, wymagalność podawania nazwy i adresu podmiotu odpowiedzialnego, gdy ten jest kontrahentem.
Wprowadzono zmiany w zakresie działania reguł TROSPOZ71 i TROSPOZ75. Reguły te będą obowiązywać w przypadku każdej z transakcji OS z wyjątkiem IR- gdy ta ustawia wszystkie stany na 0.
TROSPOZ71 Nie podano numeru serii.
TROSPOZ75 Nie podano daty ważności serii.
Zmieniono opis reguły TROSPOZ44 na: „Nie podano informacji o stanach magazynowych, która jest wymagana dla podanego rodzaju transakcji.”
ZMIANY W WERSJI 1.15.0
Dodano kolumnę ‘data komunikatu’ na portalu,
Ograniczono możliwość przesyłania zgłoszeń braków przez hurtownie farmaceutyczne,
Przesłanie ilości lub wartości mniejszej niż zero będzie odrzucane jako błąd na poziomie schematu komunikatu (XSD),
Poprawiono opisy komunikatów błędu TROSPOZ44, KM2 i KM3,
Zniesiono wymagalność podawania nazwy kontrahenta w przypadku gdy jest on apteką, hurtownią lub podmiotem leczniczym,
Wyłączono reguły TROSPOZ33 i TROSPOZ35.
W Poprzedniej wersji 1.14.0, reguły TROSPOZ76 i TROSPOZ77 zwracały Ostrzeżenie. Reguły te od wersji 1.15.0 będą powodowały odrzucanie komunikatów. Reguły zostały dodane z powodu błędów w komunikatach dotyczących sprzeczności w polach: <stanIloscDostepny> - <stanIloscDostepnySeria> oraz <stanIloscWstrzWycof> - <stanIloscWstrzWycofSeria> Reguły sprawdzają, czy pole <stanIloscDostepnySeria> nie zawiera stanu większego niż <stanIloscDostepny>. Pole <stanIloscDostepny> dotyczy stanu dostępnego wszystkich serii dla produktu (EAN-u) posiadanego przez podmiot (tak samo dla produktów wstrzymanych lub wycofanych), pole <stanIloscDostepnySeria> tylko dla konkretnej serii tego produktu.
ZMIANY W WERSJI 1.14.0
Dodano historię zmian dostępną pod linkiem „Historia zmian” na górnej belce ekranu.
Zostaje wprowadzona wymagalność numerów serii i daty ważności serii dla wszystkich komunikatów OS
W związku z powyższym zmodyfikowano działanie reguł TROSPOZ71 oraz TROSPOZ75 na następujące:
TROSPOZ71 Nie podano numeru serii.
TROSPOZ75 Nie podano daty ważności serii.
W trosce o jakość przesyłanych danych wprowadzono następujące nowe reguły walidacyjne:
TROS48 - Podana data transakcji odnosi się do przyszłości.
TROS49 - Podana data dokumentu korygowanego odnosi się do przyszłości lub podana data dokumentu korygowanego jest późniejsza niż data dokumentu korygującego.
TROSPOZ77 - Stan wstrzymany serii nie może być większy od stanu wstrzymanego produktu. TROSPOZ76 - Stan dostępny serii nie może być większy od stanu dostępnego produktu.
Dodano opcjonalną możliwość umieszczenie w komunikacie elementu deklarującego datę komunikatu <dataKomunikatu> w formacie RRRR-MM-DD.
W związku z powyższym wprowadzono następujące reguły walidacyjne w przypadku gdy w komunikacie element <dataKomunikatu> jest użyty:
KM6 - Data komunikatu jest z przyszłości.
TROS50 - Data transakcji nie jest zgodna z datą komunikatu.
Dodano informacje o numerze komunikatu i numerze transakcji na ekranach z błędów w transakcji.
Uzupełniono odpowiedzi getStatus o informacje o <wartoscBledna>.
Słownik rodzajów transakcji dostępny na ekranie wyszukiwania transakcji w komunikacie rozszerzono o rodzaje transakcji planów dostaw i zgłoszeń braków.
Wyłączono następujące reguły:
TRPD7 - Nie podano wymaganego uzasadnienia wstrzymania lub zakończenia dostaw dla transakcji w rodzaju "wstrzymanie dostaw" (WS) lub "zakończenie dostaw" (ZA).
TRP6 - Podano datę końcową transakcji, która nie jest wymagana dla transakcji w rodzaju "wznowienia dostawy" (WZ) oraz "zakończenia dostaw" (ZA).
ZMIANY W WERSJI 1.13.0
Zmiana w zakresie dodawania konta nowego użytkownika do podmiotu raportującego. Oprócz loginu konieczne będzie podanie także imienia i nazwiska.
Zmiany na ekranie Komunikaty, Zgłoszenia braków oraz Użytkownicy. Użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych z poziomu podmiotu raportującego bez względu na kontekst logowania.
Zmiany w zakresie statusów komunikatów. Status wycofany został zarezerwowany dla wycofywanych komunikatów poprawnych/poprawnych z ostrzeżeniem. Wycofanie błędnego komunikatu nie będzie zmieniało jego statusu.
TROS12 dotyczący błędnego identyfikatora apteki zostaje zmieniony z ostrzeżenia na błąd.
Zmiany w zakresie podmiotów leczniczych. Podmioty lecznicze prowadzące apteki szpitalne i działy farmacji zostały połączone w jeden, wspólny rodzaj podmiotów: podmiot prowadzący działalność leczniczą. W okresie przejściowym raportowanie jako podmiot typu PA lub PF pozostaje bez zmian i jest nadal możliwe.
ZMIANY W WERSJI 1.12.1
Wyświetlanie listy komunikatów z ostatnich 7 dni po kliknięciu kafelka „Komunikaty”.
Wyświetlanie adresów podmiotów odpowiedzialnych w trakcie wyboru kontekstu podczas logowania.
Poprawienie działania reguły KM4.
Sprawdzanie czasu ostatniej aktywności użytkownika w czasie pracy na wielu kartach (automatyczne odświeżanie czasu).
ZMIANY W WERSJI 1.12.0
Użytkownikom podmiotów leczniczych dodano możliwość zgłaszania braków produktów leczniczych poprzez kafelek „Zgłoszenia braków”.
Dodano na ekranie startowym klauzulę informacyjną RODO.
Wyłączono działanie następujących reguł:
TROS5,
TROSS8,
TROS10,
TROS15,
TROS27.
Wprowadzono regułę KM4, która będzie odrzucać duplikaty komunikatów.
Dodano reguły, które odrzucają numery EAN z niepoprawną sumę kontrolną:
TRZB3,
TRPD2.
Zmieniono działanie reguł z błędu na ostrzeżenie:
TROSPOZ33,
TROSPOZ35.
Zmieniono działanie reguły TROS12 – dotyczącej identyfikatora apteki – z ostrzeżenia na błąd.
Poprawiono działanie reguły KM3. W przypadku błędnego numeru komunikatu, numer ten będzie pojawiał się jako błędna wartość.
Poprawiono treść opisu następujących reguł:
TROS2,
TROS9,
TROS12,
TROS13,
TROS14,
TROS31,
TROSPOZ32,
TROSPOZ33,
TROSPOZ37,
TROSPOZ38,
TROSPOZ39,
TROSPOZ40,
TROSPOZ41,
TROSPOZ42,
TROSPOZ70,
TROSPOZ75,
TRPD1,
TRZB1.
ZMIANY W WERSJI 1.11.0
Wprowadzono zmiany w zakładce Komunikaty. Lista komunikatów będzie się wyświetlać dopiero po wybraniu nawet jednego kryterium i kliknięciu przycisku „Szukaj”.
W przypadku transakcji IR+ oraz IR- przesłanie pozycji bez numeru serii lub bez daty ważności serii nie będzie wywoływało błędu.
ZMIANY W WERSJI 1.10.4
Wprowadzono obligatoryjność podawania numeru i daty serii.
ZMIANY W WERSJI 1.10.3
Poprawiono wyświetlanie adresów aptek i hurtowni na ekranie logowania.
Poprawiono wyświetlanie adresów aptek i hurtowni na górnej belce ekranu.
Dodano adresy aptek i hurtowni na widoku miejsc pracy w zakładce „Moje konto”.
ZMIANY W WERSJI 1.10.2
Poprawiono wyświetlanie komunikatów błędów w przypadku, gdy w danej pozycji występował w sumie więcej niż jeden błąd lub ostrzeżenie.
Poprawiono wyświetlanie informacji o identyfikatorze biznesowym podmiotu odpowiedzialnego. Na ekranie widoku „Moje konto” w polu ID będzie wyświetlał się numer NIP.
ZMIANY W WERSJI 1.10.1
Wprowadzono poprawkę umożliwiającą podanie w transakcji IR+ i IR- ilości równej 0.
ZMIANY W WERSJI 1.10.0
Skrócono minimalny akceptowalny okres planu dostaw do 3 miesięcy.
Poprawiono błąd wyświetlania adresów na ekranie logowania.
Poprawiono błąd utrudniający przesyłanie zgłoszeń błędów przez podmioty lecznicze.
Ten serwis korzysta z plików cookies. Brak ograniczenia lub wyłączenia cookies w przeglądarce internetowej
oznacza zgodę na takie korzystanie (szczegółowe informacje znajdują się w Polityce
cookies)